tisdag 28 augusti 2012

Sagan om hon som inte kunde...

Många av mina fb-vänner gör oerhört spännande saker. Jag läser om deras liv, deras verk, berättelser på bloggar, hemsidor och facebooksidor. Otroligt mycket bra (en del mindre intressant förstås, som alltid), men väldigt mycket bra, spännande, intressant. Mitt liv har förändrats enormt bara det senaste halvåret. Under den tiden har jag mött massor av helt nya människor som jag definitivt vill kalla mina vänner. En del närmare, en del ytliga bekantskaper. Några av dem har jag träffat i verkliga livet (ivl).

 

Ganska nyligen blev jag vän på facebook med Ewa Sundberg. Det var först en fb-vän som vem som helst. Vi kommenterade varandras inlägg då och då. Rätt som det var fick jag för mig, som jag får då och då, att kolla in vem just denna fb-vän är och jag gjorde som jag oftast brukar göra, kolla in blogg/hemsida, eller vad som finns till buds. Och jag mötte något jag inte stött på förr - en dörr rakt in i en människas liv. Hennes hemsida ARTEVA har en sida som heter "Sagan om hon som inte kunde", som handlar om henne själv - en lockig liten flickas uppväxt - hennes liv och hur hon efter många, många år av förtryck, först i kristendomens och därefter i äktenskapets namn, till slut hittar tillbaka till sin passion - målandet. Jag läste mig genom hennes liv med en tjock klump i halsen, en tung tår hängande under ögonen och en tumlande oro i magen.

Det är ändå märkligt hur en ensam människa kan klara sig igenom en uppväxt i en religiös sekt med en kontrollerande far och senare 37 år med en man med psykopatiska drag, och komma ur med livet i behåll och kunna utveckla en sån glädje och styrka. Jag blir rörd, lycklig och hoppfull om livet och allt när jag hör eller läser såna berättelser. Mot slutet av sagan skriver hon:

"... Hon ville måla. På sitt sätt. Men hon kunde inte. När kvinnan, som fortfarande var en flicka inuti, hade levt i sex decennier, mötte hon en ljus, vacker och klok Helena som sa:

- Om du lär dig att måla enligt de Vediska principerna så befriar du din kreativitet, du lär dig att släppa taget och låta din själ och din känsla bestämma helt.

Flick-kvinnan ville lära sig denna magi! Hon ville verkligen bli fri. Hon ville måla!"

 

 

Ewa håller målarkurser i Vedic Art. Gissa om jag tänker gå. Samma längtan att vakna, samma längtan att leva, samma längtan att leva sin dröm har jag haft så länge jag kan minnas. Så när jag läser och gråter om hur en lockig liten flicka som inte kunde plötsligt vill och kan, och ger av sin vilja och sitt kunnande till andra, som också vill, då vill och kan jag också. Gå in på arteva.se och berörs av hennes berättelse, hennes underbara tavlor, Vedic Art och Ewas fantastiska kurser. Du kommer inte att ångra dig.

 

4 kommentarer:

  1. Åh, Stefan...så vackert och insiktsfullt du skriver och beskriver...inte minst dina egna känslor och erfarenheter.
    Från djupet av mitt hjärta: Tack <3
    Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tårar rinner, Ewa du är en underbar människa med en lika underbar själ, snart ses vi igen, kram!!!

      Radera
  2. Blir ännu mer berörd när jag läser din text igen...och du är innerligt välkommen att komma på din första kurs hos mej snart.
    En god vän och kursdeltagare beskrev Vedic Art med dessa målande ord:
    "Kanske ngt för Din själsliga expansion oxå?
    Helt klart en kul och färgglad genväg ;-)"
    EWa

    SvaraRadera
  3. Så fint Stefan, jag ska också få möta Ewa IRL, snart <3 Har bara hört hennes underbara röst i telefonen. Tänk om jag fick med min släkt, vi är iallafall fyra som skulle förlösas, och vi målar annat men inte det som Ewa ska inviga oss i <3 Vi ses säkert. Klem fra Wenche

    SvaraRadera