fredag 16 mars 2012

Ut ur din comfort zone - part two

Murarna kan ibland bli väldigt höga och argumenten både bra och många. "Ja, men. I min ställning går det ju inte att...", "men jag är ju pappa, det innebär ett ansvar som...", "så kan man inte göra i min ålder...", eller "jag kan inte visa mig sårbar gentemot mina kolleger eller vänner, det kan vändas mot mig"! På något sätt har man alltid fel ålder, fel ansvar, fel yrke, fel kön, fel vänkrets, fel, fel, fel!
BYT DÅ!
Trivs du att spela 2745:e föreställningen av en trist relationspjäs där du inte har någon passande, fungerande roll, så fortsätt med det. Gör det för all del. Men om du inte trivs, eller ens orkar låtsas trivas: BYT DÅ!
Byt jobb, byt vänner, byt bostad, byt man, byt fru, byt bil, byt stad, byt land...byt, byt, byt! Det är faktiskt inte särskilt svårt. Ja, jobbigt är det. Skitjobbigt...i början, men jag lovar dig, det blir bättre. Ibland får man ha en ängels tålamod. Om du har fastnat i självdestruktiva mönster där du hela tiden bestraffar och trycker ner dig själv så kan det ta tid innan du vågar känna dig hemma i en ny roll, med nya vänner.
Hur kan man veta att man inte trivs om man inte vågar känna efter? Ja, vad svarar man på det? Du bara vet...innerst inne så vet du!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar