fredag 4 maj 2012

Våga be om hjälp

Varför är så många så rädd att be om hjälp? Varför är det så? Det kan till och med handla om struntsaker. Att be om skjuts till tåget, behov av barnvakt för att få lite egentid som småbarnsförälder, hjälp att flytta, hjälp att komma ur en hopplös situation, hjälp att laga mat när man skadat sig. De flesta av mina vänner ber nästan aldrig om hjälp med något och inte jag heller, inte ofta i alla fall. Varför då? Kan det bero på att man inte vågar få ett nej, eller att man alltid måste klara allt själv? Är det något kulturellt, eller något universellt? Finns det kulturer där man vågar be om hjälp? Jag vet faktiskt inte, men jag är lite oroad över att så få faktiskt vågar be om hjälp. Jag gav nyligen ett råd om att bjuda hem sina vänner och bjuda på vin och mat mot att be dem om hjälp att komma på idéer om hur han/hon ska ta sig ur en jobbig situation. Han/hon nappade faktiskt på det och det gjorde mig verkligen glad. Vi måste våga be varandra om hjälp och stöd. Vad är dina skäl att inte be om hjälp?

Erica Jong skrev att "problemet är att om du inte vågar ta några risker så riskerar du ännu mer". Som vanligt så klokt skrivet av henne. Begreppet "ensam är stark" är nog bland det mest idiotiska som någonsin myntats. Ensam är i själva verket så svagt det kan bli. Att be om hjälp är att visa sig sårbar, att lägga sig på rygg med buken uppåt. Det är svårt att visa sig svag.

Men om man då vänder på frågan: skulle du ge hjälp själv om du fick frågan? Du skulle säkert hjälpa dina barn, din partner, dina närmaste släktingar. Skulle du hjälpa din granne? Skulle du hjälpa en okänd på stan? Jag satt en gång på centralstationen när en kvinna kom fram till en man som satt en liten bit bort och frågade om han hade möjlighet att hjälpa till med en bussbiljett. Hon hade blivit av med sin väska och behövde komma hem. Hon såg inte ut att tillhöra samhällets toppskikt, men hon var trevlig och relativt välvårdad. Hon blev förstås avvisad. Hon gick till nästa med samma resultat. Jo, jag hjälpte henne. Hon kom antagligen hem. Det betyder inte att jag är någon hjälte. Jag går ofta förbi tiggande människor på stan. Jag skyller ofta på att de är organiserade tiggare som själva inte får behålla pengarna, men det har jag ingen som helst aning om. Jag orkar helt enkelt inte veta hur det egentligen förhåller sig. Jag vill inte veta. Jag vill inte höra, jag vill inte se. Varför är det så?

Att be om hjälp gör att du utvecklas som människa, att du blir starkare, modigare. Våga fråga, våga ta emot. Dina vänner vill gärna hjälpa dig om de verkligen är dina vänner. Men kom ihåg att du måste också våga ge hjälp till den som ber om det.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar