tisdag 29 maj 2012

Sträck på dig som en katt

Har du någonsin sett en katt vakna, direkt ställa sig upp och gå iväg? Det händer nog bara om katten blivit skrämd eller om en mus knallar förbi. Nej, den sträcker på sig, tänjer, stretchar, vrider på muskler och leder, långsamt och gör varje kroppsdel lång, mjuk och smidig, innan den försiktigt reser sig och vandrar iväg. Många jag känner vaknar stela på morgonen, reser sig direkt upp och går ut i badrummet. Framför allt är det nacke, rygg och höfter som är stela, men även axlar, fotleder, knän... Stelheten går oftast över efter ett tag, när vi rört på oss en stund, snabbare när vi är yngre, längre tid när vi är äldre. Men när vi blir äldre är det vanligt att stelheten kanske till och med börjar göra ont och kanske inte försvinner helt över dagen. Tänk då på att du är så rörlig eller stel som du tillåter dig vara.

Jag är själv helt övertygad om att det är framför allt två saker som påverkar stelhet/rörligheten: hur mycket och hur vi rör oss och vad vi äter. När en muskel ska slappna av krävs magnesium och när den ska spännas behövs kalcium. En obalans mellan magnesium och kalcium ger på sikt problem. Vår kost med mycket kolhydrater och koffein gör att vi ofta får magnesiumbrist. Och sen, det man får höra till leda: vi rör på oss för lite. Jag har själv alltid varit väldigt rörlig, nästan överrörlig, men har med tiden blivit allt stelare. Dessutom har allt det jag orkade som ung (och fortfarande tror att jag orkar) nästan blivit omöjligt. En enorm trötthet har tagit över min kropp och själ. Åtminstone till för ett litet tag sen. Min medicin var att försöka börja träna. Ambitionen var hög med åtminstone tre besök på gymmet i veckan. Gissa om det höll?! Jag gillar verkligen gymmet. Det är både roligt och skönt, men det är svårt att gå från att aldrig prioritera tidför någon fritidsaktivitet till att plötsligt boka upp tre kvällar regelbundet.

Så vad kan man göra då? Ja, de finns nog många nivåer på åtgärder för att komma tillrätta med sin stelhet, men jag tänker bara berätta hur jag gör och vad som fungerar för mig. Hur du vill göra och vad som passar för dig beror på dina förutsättningar. Eftersom jag har haft svårt att prioritera tiden för detta så har det varit en förutsättning att det inte går att lägga en massa tid på regelbunden träning...inte än i alla fall. Jag var tvungen att börja litet och i min vardag för att kunna komma igång på riktigt.

Varje morgon startar i sängen och detta är den skönaste delen av alla. Streching av hela kroppen liggande i sängen i kanske 3-5 minuter. Ibland är det så skönt att det tar fem gånger så lång tid. 1. Sträck ut arm och ben diagonalt och gör dig så lång som möjligt böj samtidigt försiktigt på nacken i sidled. Du behöver glida ner en bit i sängen eller lägga dig diagonalt för att det ska fungera. 2. Rotera försiktigt på hand- och fotleder. 3. Böj upp knäna mot bröstkorgen, båda eller ett i taget, rotera samtidigt gärna överkroppen i sidled fram och tillbaka. 4. Böj benen och låt knäna falla ut åt sidan så att du tänjer ut ljumsken. 5. Hitta dina egna sköna tänjande morgonrörelser och gör inget som gör ont på fel sätt. 6. Sätt dig försiktigt upp i sängen på kanten. Värm dina handflator genom att gnida dem mot varandra snabbt och placera dem mjukt över dina ögon. Håll dem där en liten stund. 7. Ställ dig upp och sträck upp mot taket med tår, ben, kropp, armar, fingrar, huvud. Godmorgon!

Försök att gå mycket under dagen. Ta en promenad på lunchen, gå till bussen/tåget eller om möjligt till jobbet. Om du kan få till två-tre tjugominuterspromenader så är det suveränt, men varje litet tillfälle är bra. Jag har haft en massa problem med min rygg de senaste åren. Behandling av en duktig osteopat har hjälpt mycket, men hans råd att gå ofta och med fötterna rakt framåt (inte pekandes utåt som mina alltid gjort) har verkligen varit min bästa ryggmedicin. Det lösgör höfter, ryggrad och axlar, ger kondition och tar mig dit jag ska. Jag behöver inte heller få dåligt samvete för att jag inte hinner ut och springa. Om du alltid måste bära omkring en massa saker kan det vara problematiskt. Jag har lyckats minimera det till iPad, ett anteckningsblock, en penna och en matlåda till jobbet i en snygg ryggsäck. Fungerar jättebra. Armarna kan pendla fritt och liten belastning på ryggen. Nyligen har jag ibland börjat gå till tåget vilket tar 20 minuter. Regnar det tar jag bussen utanför eller bilen ner till tåget. Det ska inte vara en plåga! Dessutom står jag nästan alltid vid mitt skrivbord numera. Kräv höj- och sänkbart bord!

Kosten är svår att råda om eftersom jag inte är dietist eller kostexpert, men jag berättar gärna vad jag gör. Jag försöker att undvika sådant som kan orsaka inflammationer i kroppen, framför allt vetemjöl och socker. Det är inte alltid lätt och jag unnar mig hellre en rejäl pizza eller en bamsekaka en gång i veckan (alltid fredagar) än då och då. Själv håller jag på att pröva en sorts LCHF-diet som jag tycker fungerar väldigt bra för mig. Mat som ännu så länge känns bra för min kropp är färgrika grönsaker, fisk, nötkött, olivolja, para- och pinje- och valnötter, lök, vitlök, cayennepeppar, chili, gurkmeja mm. Det viktigaste tror jag när man börjar pröva en diet eller en kostomställning är att man verkligen försöker lyssna till sin kropp och då menar jag inte nödvändigtvis vad den är sugen på, för det är ofta socker, utan mer hur den reagerar på din kost. Vad mår du bra av?

Om du upplever mycket stress i din vardag så kan du behöva hjälp, t.ex. genom att börja med yoga, meditation eller liknande. Dit har jag inte kommit än, men jag är mycket sugen. Istället har jag börjat dansa salsa, dels för att det är kul att dansa, lära sig något nytt, och dels för att det hjälper mig ytterligare att lösgöra mina leder och få min kropp att bli smidigare och må bättre. Glöm inte att sätta ribban för vad du kan uppnå tillräckligt högt. Det är inte för sent att öva upp smidighet i kroppen. Det finns det många bra exempel på..




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar